Denk mee met de RET!

De bijeenkomst

Het lukte! Na vele maanden thuiswerken was het eindelijk weer mogelijk om af te spreken in Rotterdam. Met een groep enthousiaste en leergierige professionals uit het netwerk van Rotterdammer Centraal gingen we aan de slag met een vraag van de RET: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de RET het vertrouwen van reizigers terugwint in het post-corona tijdperk?

Design onderzoek op straat

’s Ochtends om 10 uur verzamelden we bij station Rotterdam Centraal en gingen we in groepjes van 2 personen op pad. Met blauwe RET hesjes aan observeerden we en stelden we vragen aan reizigers. Drie vormen van design onderzoek hebben we uitgeprobeerd op deze ochtend. In bijgesloten bestand kun je terugvinden wat we aan uitleg bij ons hadden.

We pasten op vereenvoudigde wijze de onderzoeksmethode Living Atlas toe waarbij we RET en NS reizigers observeerden en vastlegden wat ons opviel aan handige acties en minder handige acties.

Met de methode conversation piece vroegen we fietsers welk vervoersmiddel hun voorkeur had bij specifieke reizen zoals boodschappen doen of naar je werk gaan. De zintuigen werden geprikkeld omdat we de vervoersmogelijkheden tastbaar neer hadden gelegd met speelgoedvarianten van een auto, trein, bus en fiets(bel ;-).

En de methode hinkelen bestond uit tegengestelde stellingen die op de stoep geplakt waren. Vlakbij de parkeergarages bij het station vroegen we passanten kleur te bekennen.

Doordat de onderzoekers alle methoden konden uitproberen, was het ook een echte proeverij aan verschillende design onderzoeksmethoden.

De concepten voor de RET

De ochtend stond in het teken van het verzamelen van data. De middag bestond uit het uitwerken van de data.  Dit konden we (op anderhalve meter afstand) doen in de innovatiewerkplaats van de RET.

We legden onze bevindingen en inzichten vast per toegepaste methode. Op basis daarvan hebben we per methode een concept bedacht voor de RET om reizigers terug te kunnen winnen na corona. En dat bleek behoorlijk verrassend te zijn! Want we ontdekten dat de drie onderzoeksmethoden leidden tot onderscheidende inzichten over het vraagstuk. En de concepten waren dan ook echt anders dóór de verschillende inzichten.

Het observeren op de stations leidde tot een concept met een fast lane en slow lane, want het was opgevallen dat er reizigers zijn die zoekende zijn en niet de informatie zien die ze nodig hebben, terwijl er ook reizigers zijn die de weg al kennen en deze informatie juist niet nodig hebben.

Fietsers vragen naar hun voorkeursvervoermiddel leidde tot een concept waarbij groen, duurzaam en fit centraal stond in het openbaar vervoer. Hoe ziet een cover van een innovatietijdschrift eruit als het concept is gerealiseerd en daar wordt gepresenteerd?

En passanten vragen om te kiezen tussen tegengestelde stellingen leidde tot een concept waarbij het gemak van het reizen van A naar B centraal stond, en waarbij één uitspraak van een passant tot inspiratie leidde om  het concept uit te denken en te visualiseren: “reizen in de metro Parijs is zo relaxt!”

Het was een hele mooie en leerzame dag! Ook zo leuk dat we de concepten konden presenteren aan de deelnemers vanuit de RET en we meteen van hen feedback kregen.

Dank aan de RET voor het actuele en bijzondere vraagstuk. Dank aan Kaila van Muzus voor het begeleiden van de dag.

Documentatie

formats voor ochtendsessie RET|
Muzus x Rotterdammer Centraal – workshop RET – Persona Template
Muzus x Rotterdammer Centraal – workshop RET – Inzichtenkaart
Muzus x Rotterdammer Centraal – workshop RET – Coverstory