100 concepten in één dag
Op 10 juni 2020 presenteerden ruim 100 studenten aan de Hogeschool Rotterdam hun creatieve, nieuwe concepten bij een aantal Rotterdamse digitale loketten. Het was een vervolg op de bijeenkomst in het Maasstadziekenhuis van januari.
In 6 weken tijd hebben de eerstejaars studenten van de studie Communication and Multimedia Design aan de hand van één van de vier casussen onderzoek gedaan, ideeën bedacht en een concept uitgewerkt. Heel knap hoe zij in zo’n korte tijd zulke leuke en mooie concepten hebben gerealiseerd! Of zoals één van de opdrachtgevers zei: “De frisse blik van de studenten is heel waardevol. Is ons digitale loket wel zo duidelijk als wij denken dat het is?”
Hieronder staan de vier casussen vanuit Rotterdamse dienstverleners, en onderaan staan per casus een aantal concepten van studenten. Doe er je voordeel mee!
Casus Trevvel
Een jaar geleden heeft Trevvel een app geïntroduceerd waarmee klanten ritten kunnen boeken, inzien, wijzigen, beoordelen en de taxi kunnen volgen. Er wordt al redelijk gebruik gemaakt van deze app maar een grote groep maakt er nog geen gebruik van. Dit zijn bijvoorbeeld 65+-ers, ouders van leerlingen die gebruik maken van leerlingenvervoer, of begeleiders van mensen die naar een sociale werkplaats of dagbesteding gaan. Het is niet duidelijk waarom er (nog) geen gebruik wordt gemaakt van de app. Onze vraag is dan ook:
Hoe kunnen we onze doelgroep beter bereiken en ondersteunen bij het gebruiken van de Trevvel app?
Casus Woonstad
Woonstad heeft een digitaal loket en deze is recentelijk nog vernieuwd. Huurders maken hier gebruik van als ze informatie nodig hebben over bv de huur. Er is een groep huurders die nog weinig gebruik maakt van het digitale loket. Onze vraag is dan ook:
Hoe kunnen we het digitale loket van Woonstad interessanter én relevanter maken voor huurders, en dan vooral de groep die laaggeletterd is of de Nederlandse taal niet machtig is.
Casus Gemeente Rotterdam
De gemeente Rotterdam heeft een digitaal loket waar allerlei producten en diensten kunnen worden aangevraagd. In deze Corona tijd moedigen we bewoners en bedrijven aan zoveel mogelijk digitaal af te handelen. Het betekent ook dat we de mensen die dit lastig vinden, wel zo goed mogelijk willen helpen daarbij. Hoe kunnen we – in een tijd dat we op afstand leven van elkaar – mensen die niet zo digitaal vaardig zijn, maar wel zelf hun zaken digitaal willen regelen, ondersteunen en helpen bij het gebruik van ons digitale loket? Hierbij kan de focus gelegd worden op één specifieke dienst, bijvoorbeeld het aanvragen van een parkeervergunning of het doorgeven van een verhuizing.
Casus vanuit het netwerk Rotterdammer Centraal
Wij zijn een netwerk van dienstverleners in Rotterdam, denk aan woningcorporaties, ziekenhuizen, banken, waterschappen en gemeente. Tijdens onze laatste bijeenkomst hebben we met elkaar gedeeld welke impact de huidige corona crisis heeft op Rotterdammers. We zijn ons ervan bewust dat digitaal contact nu veel normaler is geworden, uiteraard met de kansen en risico’s die daarbij horen. Onze vraag is om te dromen:
Stel dat de Rotterdammer zijn digitale loket naar alle dienstverleners in Rotterdam zelf in kan richten. Hoe zou deze er dan – met de ontwikkelingen die we nu doormaken – volgens jou uitzien? Dus hoe kunnen fysieke en digitale dienstverlening van nature in elkaar overvloeien, vanuit de Rotterdammer gezien en niet vanuit de organisaties? Je mag zelf de doelgroep kiezen en je kunt als uitgangspunt de Homerusbuurt nemen.